D/S"Bøfjord" ble bygget som fiskefartøy i tre. Byggestedet var ved Mikkelgardsnausta på Bølandet. Bygginga var påbegynt i 1913 og ferdigstillet i 1914.
Skipsbygger var Anders Kvande fra Bøfjorden, og byggestedet beskrives som et spartansk verft og med enkel redskap. Det vitner om god fagkunnskap og gode håndtverkere for å bygge et fartøy av denne størrelse, med begrensede hjelpemidler. Det var med sitt utgangspunkt og i den tid, et stort fartøy og hadde målene:
- 99 x 22,8 x 11,0 fot.
- Tonnasjen var: Brt.142, og Nrt.73
- Kjenningssignal: LDBN
- Dampmaskin på 74 iHK og kjel levert og montert av J. Storvik Mek. Verksted, dessuten styrehus, bro og rigging.
Fartøyets livsløp:
- 1914: Levert som D/S"Bøfjord" tll S/SBøfjords Rederi v/Peder Sæther, Bøfjorden.
Hjemsted: Kristiansund
Fiskerimerke: M – 6 – AS
Rederiet var tidlig engasjert i sildefiske på Island, i snurpenotas barndom. - 1923: Disponering av fartøyet ble overtatt av Ove Hjelkrem, Kristiansund
Nytt fiskerimerke: M – 102 – K - 1925: Overtatt av K. Hjelkrem, Kristiansund.
- 1929: Overtatt av Frithjof Hjelkrem, Kristiansund.
- 1930: Overført til A/S Fiske og Fraktefart (Ove Hjelkrem), Kristiansund.
- 1940: 13.07. Tatt på charter av Die Kriegsmarine, for bruk til ammunisjonstransport.
- 1940: 18.07. Satt i fart som NM 11 SACHSE for Die Kriegsmarine.
- 1940: Forlist. Senere hevet og satt i fart på nytt.
- 1944: 18.05. Omdøpt V 6804 SACHSE
- 1944: Sank etter eksplosjon om bord den 14. september ved kai på Storvik Mek. Verksted som medførte et totalhavari, hvor flere tyske soldater ble drept og skadet.
Kilde og bilde: Bøfjorden Historielag.