bofjorden

D/S"Bøfjord" ble bygget som fiskefartøy i tre. Byggestedet var ved Mikkelgardsnausta på Bølandet. Bygginga var påbegynt i 1913 og ferdigstillet i 1914.
Skipsbygger var Anders Kvande fra Bøfjorden, og byggestedet beskrives som et spartansk verft og med enkel redskap. Det vitner om god fagkunnskap og gode håndtverkere for å bygge et fartøy av denne størrelse, med begrensede hjelpemidler. Det var med sitt utgangspunkt og i den tid, et stort fartøy og hadde målene:

  • 99 x 22,8 x 11,0 fot.
  • Tonnasjen var: Brt.142, og Nrt.73
  • Kjenningssignal: LDBN
  • Dampmaskin på 74 iHK og kjel levert og montert av J. Storvik Mek. Verksted, dessuten styrehus, bro og rigging.

Fartøyets livsløp:

  • 1914: Levert som D/S"Bøfjord" tll S/SBøfjords Rederi v/Peder Sæther, Bøfjorden.
    Hjemsted: Kristiansund
    Fiskerimerke: M – 6 – AS
    Rederiet var tidlig engasjert i sildefiske på Island, i snurpenotas barndom.

  • 1923: Disponering av fartøyet ble overtatt av Ove Hjelkrem, Kristiansund
    Nytt fiskerimerke: M – 102 – K

  • 1925: Overtatt av K. Hjelkrem, Kristiansund.
  • 1929: Overtatt av Frithjof Hjelkrem, Kristiansund.
  • 1930: Overført til A/S Fiske og Fraktefart (Ove Hjelkrem), Kristiansund.
  • 1940: 13.07. Tatt på charter av Die Kriegsmarine, for bruk til ammunisjonstransport.
  • 1940: 18.07. Satt i fart som NM 11 SACHSE for Die Kriegsmarine.
  • 1940: Forlist. Senere hevet og satt i fart på nytt.
  • 1944: 18.05. Omdøpt V 6804 SACHSE
  • 1944: Sank etter eksplosjon om bord den 14. september ved kai på Storvik Mek. Verksted som medførte et totalhavari, hvor flere tyske soldater ble drept og skadet.

Kilde og bilde: Bøfjorden Historielag.

Våre bøker