Harvester1

Bildene viser tanghøster som en knapt kunne kalle noen fartøy. Heinsa mek. Verksted produserte 2 stk. av disse 

Etter oppdrag for Protan Biopolymer som også sto bak utviklingen av disse farkoster. Disse to ble sendt over til Canada for høsting , betjeningen av disse ble mindre vellykket og ble senere overtatt av Algea A/S sitt anlegg i Brønnøysund. 

Virkemåten besto i en kraftig Volvo motor som drev en hydraulikk- pumpe og en Framo vannpumpe. Framdriften var vannjet, 2 dyser bak, 2 på hver side og 2 i fremkant sørger at den kan manøvrere seg opp mot skjærene. Snabelen i forkant har en hydraulikkmotor som drifter en kutterpropell og samtidig bringer tangen i en pos i akter slipen. Kuttesnabelen manøvreres opp og ned med hydr. sylinder.

Når posen er full knyttes den igjen og den flyter i sjøen helt til moderskipet heiser den ombord.Alt manøvreres med hendler av operatør i førerhus. Selv om ikke disse farkoster er like populære hos fiskere-krabbefiskere, er det et viktig råstoff til div. produkter. Det er forsket at gjenveksten på tang er god og under kontroll. 

Tang. og tarearter inneholder alginat. Det er et tykningsmiddel som bl.a. blir nyttet i næringsmiddelindustrien, i maling produksjon og i farmasøytisk industri. Softis blir sammenholdt av alginat,og det samme gjelder andre matslag.Algea fabrikken i Kristiansund foredler mye av råstoffet bl. a til gjødning.

Harvester

Harvester4

Foto er utlånt av Lars Tømmervåg hos Heinsa Mek. Verksted A/S.

Våre bøker