a-andersen-storvik-slipp

I Norge startet overgangen fra seilskip til dampskip i noen betydning tidlig på 1900 tallet, men det var seilskip i kommersiell drift fram til 1920 – 25. På Norskekysten trafikkerte det store seilskip – og i bland hadde de behov for å bli landsatt etter grunnstøting eller lekkasjer, rorskader etc.

I begynnelsen av 1919 hadde skonnertskipet "A.Andersen" av Danmark behov for å bli landsatt etter en grunnberøring, og påført større bunnskade. Dette var et stort skip, og det var ikke mange alternativer mellom Bergen og Trondheim. J. Storvik Mek. var det eneste. 

Ved J. Storvik Mek. var den nye storvogna klar for oppdrag i 1918. Slippvogn av klinket stål / jern beregnet for skip med vekt inntil 2000 ton. 

  • "A. Andersen" var et skip med hoveddimensjoner – 155,6' x 35,8' x 12,7' og en tonnasje på 534 Brt.
  • Byggeår – 1902 ved Bath (Main) New England Co.
  • Hjemsted: København
  • Rederi: A/S Rederiet Quarto (V.Egenfeldt Nilsen)
  • Den var klasset I DnV

Dette ble en stor jobb for Storvik den gang.

De skiftet den meste av kjølen, og en stor del av kjølplankene og hudplanker i bunn. Kjølen var 24 " høy – svære greier. Kjølplankene var 7" tykke med en bredde på 14 " og lengde på 45 '. Hudplankene i bunn hadde en tykkelse på 41/2 " med bredde og lengde som kjølplankene. Det var ikke lett å finne trevirke av slike svære dimensjoner, men de fant det i Nordmørsskogen. Mest sannsynlig fra skogen i Todalen, som gjennom tidene har levert mye trevirke til skipsbygging på Nordmøre.

Storvik hadde også gode kontakter i Todalen – det var Storvik som leverte sagbruket "Ansnessaga" på slutten av 1800 tallet. Fartøyet var ferdig reparert på våren 1919. Etter sigende skal dette være en de største og sværeste trearbeider som er utført på treskip i Vest-Norge. Storvik var et meget viktig servicepunkt på Vestnorge / Midtnorge. 

Øverste bilde:
Fotograf ukjent.
"A.Andersen" på storslippen. Stabler med grove skipsmaterialer ligger foran baugen.
Kilde: Peter Storvik.

a-andersen-storvik-slipp-2

Nedre bilde:
Fotograf ukjent.
"A.Andersen" på storslippen. Bak står en av de lokale fjordabåtene – muligens "Ganger Rolf". Slippen kunne ta en total kjøllengde på 240 fot. Til venstre for "A.Andersen" skimter en baugen på et nybygg.
Kilde: Peter Storvik.

Våre bøker