blankisen-bygging-b

Blankisen het den og stor var den. I 1918 bestilte skipper Kristian Årnes fra Årnes og megler Arne Lund fra Kristiansund, bygging av ”Blankisen”. Byggmester var Anders A. Kvande og konstruktør var John Børve. Den skulle bygges som Ishavsskute idet Arne Lund allerede var engasjert i selfangst. Dette var det største trefartøyet som er bygget på indre Nordmøre i alle tider. Bygd i Snekvikfjæra i Hamnesfjorden.

  • Den hadde følgende hoveddimensjoner: 120 x 25 x 12,7 fot.
  • Tonnasje: 260 brt. 109 nrt.
  • Dampmaskin: 3 syl. 44 NH, 242 iHK.

1919: juli – Sjøsatt som ”Blankisen”. for rederiet Årnes og Lund.Imidlertid kom rederiet i økonomiske vanskeligheter og klarte ikke å innfri sine forpliktelser vedrørende betalingstermin ved sjøsetting.

1919: Ble da overtatt av Kristiansund Kreditbank, Kristiansund.

1920: Et nytt rederi  - Dampskipsselskapet Bjogna overtok båten, og som fikk navnet D/S ”Bjogna” .Disponerende reder var – Julius Loennechen.

1921: Fortsatt økonomiske vanskeligheter. Overtatt av Kristiansund Kreditbank i Likvidasjon.

1921: Senere i året solgt til A. Johansen, Kristiansund  (fiskerimerke  M – 84 – K )

1923: I februar solgt til Roalds Sønner A/S, Ålesund  (M – 133 – A9

1923: Senere solgt til A/S Selbarden (Erik Svendsen, Kjelsund – Ålesund.  (M – 82 – HØ)

1924:  Solgt til Pål Lillenes, Tjørvåg på Sunnmøre. Omdøpt til D/S”Hvalbarden”, Lillenes drev hvalfangst på Grønland og selfangst i Kvitsjøen.

1925:  Hadde rekordfangst i Kvitsjøen med 8800 sel.

1926:  Fangsttur til Kvitsjøen – nord i Russland. Under denne turen kjørte skuta seg fast i isen, og ble skrudd ned. Den kom seg aldri løs, og det oppsto lekkasjer. På ettermiddagen den 26. mars måtte mannskapet gi opp skuta. På ettermiddagen den 27. mars sank ”Hvalbarden”. Det ble D/S”Blankisen” `s endeligt.

Den hviler et eller annet sted på bunn av Kvitsjøen, sammen med mange andre fangstskuter som led samme skjebne. Et stykke Nordmørsk treskipsbyggings håndverk av første klasse. I alle fall når en vet hvilke primitive hjelpemidler de rådde over.

Kilder:

Tekst: Egil Snekvik, Norsk Skipsforlis / Skipet.
Bilde: Egil Snekvik


                   

Våre bøker