regina-skonnert-storvikAS J. Storvik Mek. Verksted Regina sees akterfortøyd ved kai. Fotograf:Ukjent. Bildetekst: Peter Storvik

Under arbeid med Storvikdokumentasjon dukket det opp et bilde fra verkstedområde fra 1920. I bildeteksten framgår at det lå et seilskip akterfortøyd ved kai med navnet "Regina". Jeg ble nysgjerrig på hvilken skute dette var, og hvorfor den lå fortøyd ved Storvik. Via nettverk og litteratur fant jeg fram til at dette var en 4 - mastet skonnert hjemmehørende i Finland, med hjemsted Borgå.

  • Eiere: Borgå Rederi
  • Nybygget i 1919.
  • Lengde: 182,6 fot.
  • 1000 tdw.

Hvorfor den lå ved Storvik - ja det var det mest interessante. Torsdag den 4. mars 1920 lå "Regina" for anker ut for St. Olavs pir i Trondheim. Det var dårlig vær, som økte til full storm og senere orkan i kastene. Den var lastet med trelast for Hull, og hadde sikkert søkt nødhavn. På formiddagen svingte akterenden opp i steinfyllingen, og senere lå hele bredsiden og slo mot land vest for piren. Den fikk da skade i bunn og b.b. side, men trelasten holdt skipet flytende.

Historien og loggen sier at mannskapet ble avmønstret og assurandøren overtok ansvaret den 12. mars 1920. Skipet hadde fått et stor skade og måtte landsettes for besiktigelse og reparasjon. Storvik var det nærmeste verksted som hadde kapasitet for å ta dette store skipet på land. 

Den 30. april 1920 skriver Romsdalsposten at ”Regina” er kommet til Storvik. Før landsetting måtte skipet midlertidig tettes. En komplisert arbeide som ble satt ut til spesialister. Firma Ludvig Fladmark fra Ålesund hadde dette oppdraget.

Først i juli 1920 var det klart for slippsetting, og først etter nesten et halvt år – i desember ble den sjøsatt igjen. Loggføringen ble påbegynt igjen den 2. januar 1921. Da lå "Regina" ved kai på Storvik. Mannskapet drev med klargjøring for å seile videre til sitt bestemmelsessted – Hull. Det var fortsatt noe verkstedarbeid. En større bemanning var i gang - opp til 24 mann i to skift - for å ta lasten om bord igjen. Onsdag den 4. april 1921 lå "Regina" på reden i Kristiansund. Kompasskorrigøren var gått i land, og samtidig ble losen tatt om bord. Kl.4.30 e.m. startet reisen videre, og de passerte Bjørnsund kl.9.15 e.m. under seil mot Hull. 

Historien forteller videre at ”Regina” havarerte i Nordsjøen i 1935 under en brann  det var denne skuta sitt endeligt. Den tilhørte da Gustaf Erikson på Åland fra 1934 av.

Denne historien sier noe om hvilken kompetanse og kapasitet Storvik hadde også på den tid.

regina-skonnert-trheim”Regina” ved St. Olavs pir Fotograf – Schrøder Kilde – Trøndelag Folkemuseum

regina-skonnert-trheim-2”Regina” ved St. Olavs pir Fotograf – Schrøder Kilde – Trøndelag Folkemuseum

 

Våre bøker