framnes2

I januar 2015 ble det satt i drift en 80 mtr. Bilferge i sambandet Lavik – Oppedal over Sognefjorden. Den presenteres som verdens første og største bilferge.

I 1921 fikk HUK AS levert en batteridrevet passasjerferge fra AS Framnes Mek. Verksted, Sandefjord. som bnr. 105. Den hadde dimensjoner L x B – 20,7 x 5,3 mtr. 

Hovedarrangement som vist er utarbeidet av Framnes Mek. 7. april 1920. Prosjektet var approbert av Sjøfartsdirektoratet 29.10.1920. Fergen var av samme type som "Framnæs" som går på havna i Kristiansund, men ca. 3 mtr. lengre.

"Framnæs 2" ble i det vesentlige brukt til transport av ansatte mellom Framnæs Mek. Verksted og sentrum i Sandefjord. "Framnæs 2" var en av de første el.drevne passasjerfartøyer i Norge.

Den aller første var sannsynligvis lille "Beffen" som fraktet passasjerer fra Dreggen til Nordnes i Bergen fra 1894. I dag er det satt i drift en ny "Beffen" også med batteridrift. 

Utviklingen går sin gang – det er over 120 år siden det første batteridrevne passasjerfartøy ble satt i drift i Norge, og mange vil følge. Det er energiforsyningen som er utfordringen – og der skjer det en stor utvikling i dag.

 

Våre bøker