bjogna-blankisen

Den 6.januar 2015 hadde jeg et innlegg om bygging av "Blankisen" og dens livshistorie.

Før dette fartøyet kom i drift skiftet det eierskap på grunn av økonomiske vanskeligheter. I 1920 ble fartøyet overtatt av Dampskibsselskapet Bjogna med disponerende reder Julius Loennechen, Kristiansund. Fartøyet ble slept til AS J. Storvik Mek. Verksted, fra byggestedet Snekvik i Hamnesfjorden for utrustning med maskineri, overbygning og rigg.

et ble fortsatt økonomiske vanskeligheter og "Bjogna" ble solgt til A. Johansen i Kristiansund i 1921. D/S"Bjogna" ex. "Blankisen" er det største trefartøyet som er bygget på Nordmøre, med sine 120 fot. 

Konstruktør var John Torsteinsen Børve (1851 – 1933). Han var utdannet skipsbyggermester fra Hardanger. Han drev bl.a. Linvågen Båtbyggere på Tustna (Øvrevik Verft), og Bjørnehaugen mek. Verksted (senere Sterkoder mek. Verksted) I 1899 startet han A/S Kristiansund Båtbyggeri, hvor han var disponent og hovedaksjonær, samtidig som han var Veritas'representant for treskip.

Han konstruerte og hadde byggetilsyn med en lang rekke fartøyer som ble bygget i bl.a. Bøfjorden, Snekvik, Åskard, Vågland, Vinjeøra og Kyrkeseterøra. 

Vist her er hovedtegning av "Blankisen". Bilde under bygging er vist i innlegget av 6. januar. Den var bygget som ishavsskute med store skrogforsterkninger. Fra forstevn og 18 fot akterover hadde den fulltømrede spant, For å stå imot skruis hadde den mellomdekksbjelker. 

Tegningen er datert Kristiansund 5. oktober 1917. Ved Norsk Maritimt Museum finnes det meste av John Børve's skipskonstruksjoner.

Våre bøker