bf-smolaB/F”Smøla” i rute. Fotograf: Ukjent.

B/F Smøla – Nybygg Aukra Bruk AS 1959 – Motoranlegg

I 1959 ble den første nybygde bil og passasjerfergen for Smølaforbindelsen levert. Den var bygget på Aukra Bruk AS 

Det er litt interessant å se på hovedmotoranlegget som var planlagt. På 1950 tallet var det en epoke med bruk av flere hurtigløpende motorer i samkjøring for å oppnå nødvendig effekt. Penta Diesel var vel førende i den sammenheng. Prinsippet her var overføring av effekten til propelleraksel via et stort antall kileremmer. Derved var det en stor utfordring i å samkjøre motorene.

En skulle tru – komplisert både drift og vedlikeholdsmessig. Hvor nå enn det var – det ble valgt og installert – 2 stk Wichmann Diesel, hver på 600 hk. Skulle ikke bli overrasket om denne løsning var den lykkelige.

bf-smola-instruksjon-motor-inst.jpgTeknisk spesifikasjon for 6 – motorinstallasjon
bf-smola-plantegning-motor-instPlantegning av for 6 – motorinstallasjon

fsdfd

Våre bøker