stella-polaris

Cruiseskipet husker jeg også som et veldig flott skue da jeg som ungdom fikk se den komme innom Kristiansund på vei til nordligere farvann. Jeg har hentet inn noen opplysninger om skipet og funnet noen utkast som jeg finner interessante.

Navnet ‹‹Stella Polaris››. var verdens første spesialbygde cruiseskip, Det var fremsynte folk som satt i ledelsen av Det Bergenske Dampskibsselskap, da de bestilte et skip som utelukkende skulle brukes til cruisefart. Skipet skulle bygges ved AB Gøtaverken i Gøteborg. Det var et prestisjeoppdrag og en meget krevende oppgave for verkstedet, da det var det første passasjerskip som skulle bygges ved Gøtaverken. 1. april 1927 var fastsatt som leveringsdato, men allerede 24. februar ble skipet levert med det estetisk fullkomne navnet ‹‹Stella Polaris››. Og skipet ble et strålende eksempel på svensk skipsbygging.

Sammenlignet med passasjerskip på Atlanterhavet på denne tiden var ‹‹Stella Polaris›› et lite skip. Det var 5209 brt. og utstyrt med 2 Burmeister og Wain dieselmotorer på tills. 5250 HK, og med en fart på ca. 16 knop. 

I de første årene seilte skipet i Middelhavet om vinteren, og til Nordkapp og Svalbard om sommeren. Den første langtur startet i november 1929, og på 106 dager gikk turen fra Middelhavet til fjerne østen med retur. Under krigen ble skipet overtatt av tyske myndigheter og seilte under norsk flagg, men fra 1. september 1943 med tysk flagg og mannskap. Det lå i lang tid i Narvik og ble brukt av tyske utbåtmannskaper til rekreasjon med ville fester.

7. november 1945 kunne Bergenske overta et fullstendig ramponert skip, men rederiet besluttet at skipet skulle til fordums prakt. Så 14. november 1945 kom skipet til Gøtaverken for å bli restaurert, og 1. juni 1946 ble ‹‹Stella Polaris›› levert tilbake til rederiet. Skipet hadde flere eiere og ombygginger men i august 2006 sank skipet utenfor Japan under slep til Kina . 

Bilde fra stiftelsens arkiv.

Våre bøker