Trondheim SverreO 5217
En interessert gjeng følger interessant lysbildeshow på Sjøfartsmuseet i Trondheim

Besøk på Skipsmodelltanken og Sjøfartsmuseet.

Mandag 8. oktober kl. 22 stilte 9 medlemmer av Stiftelsen Maritim Historie Nordmøre opp på hurtigrutekaia og gikk om bord i M/S Trollfjord, bound for Trondhjem for å besøke Skipsmodelltanken og Sjøfartsmuseet.

Etter en nightcap i øvre salong sov vi oss rolig til Trondheim. Etter en god frokost gikk turen opp til den gamle inngangen til Skipsmodelltanken. For flere våknet gamle minner på turen oppover til «Øvre Sinsaker».

Vi ble hjertelig tatt imot av Tor Holten, en av veteranene på Tanken og ført inn i et møterom som ble vår base i besøket. Her møtte vi nok en veteran, Knut Minsås, og markedsansvarlig Egil Jullumstrø. Vi ble ønsket velkommen og fikk opplyst dagens program som var delt i tre.

De pensjonerte veteranene Holten og Minsås hadde sammen, frivillig og gratis, samlet og satt i system bilder og dokumenter om Tankens historie fra åpningen i 1913 fram til 1980. I tillegg hadde de bilder og dokumenter som viste en historie tilbake til 1700- tallet. Denne spennende historien ble framført med en fagkunnskap og entusiasme som gjorde at det ikke ble et kjedelig øyeblikk.

Storvik Mek. Verksted AS hadde vært kunde hos de ved flere anledninger, og det ble behørig kommentert, også med bilde av «Ole Wirum», «den peneste båt som er bygd».

Neste punkt i programmet var det gamle bassenget med lengde 260 meter. Her ble det produsert skalerte modeller etter tegninger og spesifikasjoner fra kunder. Modellene ble så utstyrt med vekter for å få riktig vekt i forhold til båtenes egenskaper og måleutstyr for å registrere de de opplysninger som var forespurt. Ganske imponerende å gå gjennom mekaniske, så vel som snekkerverksteder. Her var både håndverk og dataverktøy i bruk hand i hand for å framstille det de trengte. Ikke alt var å få kjøpt! Til nå er det produsert og testet 3050 forskjellige modeller!

Modellering og testing av propellere er også en viktig del av Tankens virksomhet. Over 1500 modeller av forskjellige propellere er bygd og testet for sine egenskaper. Til hjelp for dette fikk Tanken en «kavitasjonstunell» i 1967, et digert monstrum hvor de kunne kjøre skalerte propellere for å teste deres egenskaper. Med hurtiggående fartøy og propellere ble det tidlig et problem med kavitasjon, sterkt undertrykk som rev ut metallet i propellen. Her kunne en visualisere dette og endre på konstruksjonen som nødvendig.

Etter en god lunsj, gjensidig overrekkelse av gaver, spørsmål og svar, tok vi den siste biten av programmet gjennom «havbassenget», et basseng på 80 X 50 meter og med variabel dybde fra 0 til 10 meter. Bølger kan lages i varierende størrelser og retninger. Bassenget er utviklet spesielt for studier av offshorebaserte problemer vedrørende plattformer og relaterte fartøyer.

Skipsmodelltanken er i årenes løp blitt en stor internasjonal aktør som tiltrekker studenter, ingeniører og forskere fra hele verden. Men lignende teknologisentre dukker også opp i andre deler av verden, konkurransen om oppdrag blir hardere.

Totalt på skips- og offshoredelen er det engasjert rundt 300 personer i Trondheim. At det er en populær og trivelig arbeidsplass vises ved at folk står i sine jobber på årevis, for manges vedkommende et arbeidsliv. Begge avdelingene ligger nå under en felles «paraply» og heter « MARITEK» ( The Norwegian Marine Technologi Research Institute).

Vårt besøk på Tanken endte ved inngangen til havbassenget. Vi takket pent for oss og ble av våre verter ønsket velkommen tilbake en annen gang.

Vårt neste besøk var Sjøfartsmuseet hvor vi ble tatt imot av en hyggelig vertinne. Vi hadde hele museet for oss selv og fikk en god anledning til å se modeller og bilder av og fra Trondhjem`s skipsfartshistorie samt en meget severdig film fra et tokt i 1939 på skoleskipet «Tordenskjold».

Etter en lettere lunsj på tuftene av «Trondhjems Mek. Verksted», på kafe «Egon», ble kursen satt hjemover med hurtigbåten «Mørejarl» og på kvelden den 9. oktober var vi hjemme etter en hyggelig og meget interessant tur.

En stor takk til stiftelsen Maritim Historie Nordmøre og til tilrettelegger Einar Sæter for turen!

Kjell Laugtug

Trondheim 0059

Ole Wirum, «den peneste båt som er bygd»

Våre bøker