Forfatter Einar Sæter

thumb framnes-skann-01

Dette bildet er tatt i forbindelse med markering av byggestart på ”Framnæs-prosjektet" på Klevset Båt og Industriservice AS den 6. September 2007. Kontrakt for bygging av skrog ble inngått 20. Juni 2007.På bildet ser vi fra venstre: Margrethe Seter, daværende ordfører i Halsa.  (Er nå ikke blant oss), Dagfinn Ripnes, styreleder i Stiftelsen Framnæs og daværende ordfører i Kristiansund, Jan-Erik Grønnhaug, teknisk besigtigelsesmann i Sjøfartsdirektoratet avd. Kristiansund, Ole Klevset, daværende daglig leder i Klevset Båt og Industriservice AS, John T. Furseth, stasjonssjef i Sjøfartsdirektoratets avdelig i Kristiansund, Ivar Betten, daværende styreleder i Klevset Båt og Industriservice AS og Einar Sæter, daglig leder i Stiftelsen Framnæs.

 

Drift av ”Framnæs

Det har fra starten av prosjektet vært en forutsetning at driften av ”Framnæs” skulle ivaretas av Sundbåtvesnet, og dermed inkluderes i den ordinære sundbåtflåte, men Stiftelsen Framnæs står som eier av fartøyet.Før ”Framnæs” ble overlevert fra byggeverftet ble det inngått en driftsavtale mellom Kristiansund Kommunale Sundbåtvesen KF, og Stiftelsen Framnæs om all kommersiell drift av fartøyet. Sundbåtvesnet står da ansvarlig for all markedsføring, mannskap, driftskostnader og en stor del av vedlikeholdet. Partene skal samarbeide tett for å utvikle driften av dette unike fartøyet.Det første driftsår skal være et prøveår hvor Framnæs skal prøves i forskjellige bruksområder. En konklusjon trekkes så til våren for de endelige bruksområder, men det vesentlige vil med sannsynlighet bli: 
Betjene deler av sundbåttrafikken Utleie – charter.Sightseeing. Profilering av Kristiansund. 
”Framnæs” har fast liggeplass i Gjestehavna midt i sentrum, ved  pongtongen som skal hete FRAMNÆS  BRYGGE. Der vil det komme informasjon og opplysningstavler. 
Framnes tegninger 
 

PASSASJERFERGEN – ”Framnæs”

Kortfattet beskrivelse.

1 Hoveddimensjoner.

  • Lengde over alt: 17,25 m, Bredde på spant: 5,20 m, Dybde i riss  2,20 m. Spring i CL: 75 m.m. Bjelkebukt: 65 m.m. Spanteavst.: 540 m.m. 
  • Fart: planlagt – 7 knop. Prøvetur – 7 knop.
  • Tonnasje: Brutto – 54   Netto - 21

2 Fartsområde.

  • Fartsområde I som utvides til fartsområde II i tiden 1.mai til 31.september, som tilsier at fartøyet kan kjøre i alle Nordmørsfjorder i sommersesongen, med max. passasjerer.

3 Konstruksjon

  • Fergen er bygget på bakgrunn av DnV og Sjøfartsdirektoratets regelverk og til Sjøfartsdirektoratets oppfølging og godkjennelsen. Den er konstruert lik i begge ender om midtspant (-13 og 13) med fast propeller i hver ende på gjennomgående aksel. Fordelen med denne konstruksjon er at fergen ikke behøver å snu – dermed spares både tid og drivstoff.

    Framdrift med dieselmotor.Dampanlegg med den originale dampmaskin til demonstrasjon og opplevelse. Skroget er sveiset. Det er 4 vanntette skott under hoveddekk. Hoveddekk av furu på stålbjelker. Dekket er gjennomgående.Skansekledning av stål, åpne rekkeverk på utvendige dekk i hver ende. Overbygg av teak og eik, bygd på rammeverk av stål. 

    Det er tanker for følgende: Dieselolje - 1800 ltr. ( Bygd i skrog ). Vanntank - 500 ltr. Kloakktank. Lensevannstank. Spevannstank for dampkjel. Hydrauliksystem – 100 ltr. Trykklufttank  -  200 ltr.

4 Passasjerer

  • Fartøyet er bygget og utrustet for 47 passasjerer i spesifiserte fartsområde. 

5 Mannskap

  • Fartøyet er konstruert og utrustet for 1 manns betjening med inntil 24 passasjerer. Over 24 passasjerer krever 1 mannskap ekstra. Det er forutsatt inntil 3 mannskaper hva gjelder sikkerhetsutstyr. Totalt ombord 50 personer.

6 Innredning

  • Passasjerinnredning på hoveddekk. Tverrskipsskott i hver ende, som er utstyrt med to skyvedører i hvert skott. Dører av teak, utstyrt med vindu. I hver side er salongen utstyrt med 5 stk. store vinduer. Dørk i salong er ensbetydende med fartøyets gjennomgående tredekk av furu. Tak i salong er undersiden av tredekk på overbygningsdekk. Åpne bjelker. Salong er utstyrt med benker og bord som vist på Generalarrangement. Bordplater med slingrekanter er utført av teak. Benker er utført av eik og teak.

7 W.C / Vaskerom

  • I akterkant av salong er bygget W.C. og vaskerom. Rommet er bygget av klinket stål, dørken er belagt med fliser. Skott og tak er malt. Dør av teak. Rommet er utstyrt med toalett og vaskeservant med varmt og kalt vann. Avløp fra toalett går til septiktank i maskinrom.

8 Oppvarming

  • Oppvarming av passasjersalong, toalett og styrehus med elektrisk varmeovner og dieselvarmere.

9 Ventillasjon

  • Dampmaskinrom ventilleres via naturlig ventillasjon med svanehalser over overbygningsdekk.Dieselmotorrom har el.drevet maskinromvifte. W.C. har ventillasjonsvifte over overbygningsdekk. Salong har naturlig ventillasjon med roterende ventillatorer over overbygningsdekk.

10 Styrehus

  • Det er styrehus i hver ende av fartøyet. Styrehusene er bygd av teak, med skyvedører av teak på hver side. Vindu i dører, et vindu på hver side og et i senter. Begge styrehus er likt utstyrt med maskintelegraf for dampmaskin. 
  • Talerør til maskinrom.
  • Overvåkingsinstrumenter for dieselmotor , samt manøverutstyr for motor og propellere.
  • Lanternekontroller,skjerm for overvåkingskamera,VHF stasjon, trallverk, og ellers nødvendig utrustning.

11 Maskinanlegg

  • Fartøyet er utstyrt med Volvo dieselmotor – type D7A TA til framdrift. Utstyrt med vendegear av fabrikat ZF, type ZF 280 A og overføring til propelleraksel via carbon tannrem. Gjennomgående propelleraksel med fast propeller i begge ender. Effekt på propelleraksel er max. 170 hk.
  • Dampmaskin og kjel plasseres i et felles maskinrom. Anlegget vil kun være til demonstrasjon og opplevelse. Vise hvordan framdrift av skip var 1800 – 1900 tallet.  Dampkjel er oljefyrt, og utstyres med nødvendig automatikk.

12 Manøveranlegg

  • For manøvrering av fremdriftsmaskineri og propelleranlegg er det montert elektronisk manøversystem i begge styrehus av fabrikat KOBELT mod. 6527 – S – 0004. Enhendelbetjent for motor og gir. Manøversystemet er identisk i hvert styrehus.
  • Dampmaskin / kjel. Kjel og dampmaskin opereres i maskinrom.

13 Styremaskin og ror

  • Fartøyet utrustes med ror i hver ende med en felles styremaskin. I og med at fartøyet skal gå i begge fartsretninger, er rorene vendbare i 180 gr  Rorene er lenket sammen og fartøyet svinger derfor med begge ender under fart, og dermed har stor manøver / svingeevne.
  • Styremaskinen er hydraulisk og spesiell konstruert for dette fartøyet – men rorene er mekanisk sammenlenket med stenger gjennom fartøyet. Styremaskin er konstruert av MB Hydraulik AS. Rattpumpe i hvert styrehus av fabrikat Rolls – Royce H165.

14 Sikkerhet.

  • Redningsutstyr.
  • Fartøyet er utstyrt med livvester i tilstrekkelig antall for pasasjerer og mannskap, 47 passasjerer, 10 barnevester, 3 mannskap.Livvester er plassert i salong på hyller over seter.I hver ende, utvendig på hoveddekk, plasseres 1 stk. livbøye med lys og line.
  • 2 stk. Redningsflåter hver med kapasitet på 50 personer plassert på overbygningsdekk. Elektrisk fjernutløsning fra forreste styrehus.
  • Signalutstyr: Fartøyet utstyres med regelmessig signalutstyr.
  • Båter: Fartøyet utstyres med 1 stk. båt i tre, under daviter. Båten går ikke inn i fartøyets sikkerhetsutstyr.
  • Brannutstyr: Fartøyet utstyres med nødvendig slokningsutstyr i henhold til regelverk, hva gjelder brannapparater i salong og under dekk. Hydraulisk drevet kombinert brann og lensepumpe.

15 Elektrisk anlegg

  • Driftsspenning på elektrisk anlegg er 24 volt. Dynamo påhengt hovedmotor – 1800 watt. Dessuten er det 230 volt anlegg for oppvarming og div. pumper. Generator – 4 kw x 230 volt påhengt hovedmotor. Hjelpemotor fabrikat MASE, type IS 5,0  Kapasitet 4,0 kw x 230 volt.

16 Kommunikasjon.

  • Det er montert VHF radio i begge styrehud. Dessuten håndbårne VHF sett for redningsflåter. For intern kommunikasjon om bord er det montert høytaleranlegg.

17 Alarmanlegg.

  • Det er installert alarmanlegg for brann, vann i skutebunn og lav temperatur i rom under dekk. Ved tomt fartøy går alarmen via mobiltelefon til person i land.

Kristiansund  oktober 2012.
Einar Sæter

 

Våre bøker