einar-sæterEn samtale med disponenten Einar Sæter (I Havglimt nr. 36 i 1974)

  • Det er gått to år siden P. Meyer Industri ble startet opp. Hva har skjedd i den tiden, disponent Einar Sæter ?
    Ikke så rent lite. Vi var jo bare 8 mann den gangen, og innstillet på serieproduksjon av stålflenser, samt finmaskinering og annen bearbeidelse av stål og metaller. I dag har vi 26 mann i arbeid, og oppgavene er hovedsakelig reparasjonsarbeider, overhaling og vedlikehold av kyst – og fiskefartøyer.
    M.S. "Lamas" som vi bygger om, representerer en jobb på ca. kr.400.000,00. Da skjer det jo også en del annet arbeide. Blant annet blir hele hydraulikanlegget overhelt og fornyet.

  • Det er altså blitt et rent mekanisk skipsverft av det ?
    Det kan man si, og bortsett fra rent spesielle automasjons – og finmekaniske oppgaver kan man vel si at vi tar all round arbeid på skip inntil ca. 50 – 60 meters lengde. Der hvor vi ikke selv har folkene tar vi inn leiefolk gjennom andre firmaer.

  • Andre arbeidsoppgaver ?
    Ja, vi tar opp konstruksjonsarbeider, både nye og reparasjonsoppgaver for industrien også. Dertil bør det nevnes at vi har service – kontrakter for to år framover for Toyota – truck'er, samt en lignende kontrakt for overhaling av General Motors skipsmotor – anlegg. Endelig må vi ikke glemme reisereparasjonsvirksomheten. Der har vi stadig 8 – 10 mann, som har sin base her, men reiser i langfart på oppdrag. Vi har sendt folk til USA, Japan og Syd – Afrika nylig.

  • Hva er det for slags folk som arbeider her ?
    De fleste har i noen grad, enkelte i stor grad, sin bakgrunn i handelsflåten. Særlig gjelder det reisereparatørene, mens hjemmekarene for en stor del er yngre folk, med mindre maritim erfaring. En del har imidlertid meget god og allsidig verkstedpraksis. Vi har således gode sveisere og brennere, rørleggerkyndige og erfaring i maskinbearbeiding av deler og komponenter. Vi søker å sette de rette folk på hver enkelt jobb.

  • Hvordan er tilgangen på oppdrag ?
    Meget tilfredstillende. Vi ligger jo godt til rette for så vel fiske- som kyst- og handelsflåten for øvrig. Med kapasitet for opp til 1000 tonns skip dekker vi en meget stor gruppe. Innenfor rammen tar vi klassifikasjonsarbeider og for øvrig alle oppdrag, så langt det iukke krever dokksetting. Da må vi søke hjelp annetsteds. Eller må vi overlate jobben til andre. Men jeg vil si at samarbeidet med andre bedrifter i bransjen er god i så måte. 

  • Er det kanskje et prioritert ønske å få dokk ?
    Et ønske kan man nok i alle fall si der er, om ikke nettopp noe krav. Vi kunne nok gjøre god bruk av så vel slipp som flytedokk. Men plassforholdene er temmelig begrenset i så henseende. På lengre sikt vil det imidlertid være en målsetning å bygge ut for å møte ytterligere arbeidsoppdrag. 

  • Det vil vel også kreve flere folk? Hvordan er mulighetene for å skaffe kvalifisert arbeidskraft ?
    Allerede slik forholdene nå er kan vi nok utvide arbeidsstokken til rundt 30 mann, og på lengre sikt vil det muligens bli behov for enda flere. Å skaffe dem kan nok by på problemer, men vi får lære dem opp i den grad de ikke er kvalifiserte. Og i den forbindelse tror jeg det vil være en god hjelp at vi nå har fått Hybelhuset i Kristiansund. Med sin beliggenhet like ved verkstedet skulle det være et meget godt tilbud til ung arbeidskraft som måtte interessere seg for å arbeide på et moderne utstyrt mekanisk verksted, slutter disponent Sæter.

.... nok for denne gang – jeg kommer sikkert tilbake med mer fra historien til P. Meyer / P. Meyer Industri.

Våre bøker