mk-rangoy
M/K "Rangøy", Med nota på hekken – klar til ny sjøtur. Fotograf ukjent.

Fra motor til seil – fra M/K "Rangøy" til Skonnerten "Valentine"

I 1942 fikk Knut Rangøy fra Kornstad levert M/K "Rangøy" som bnr. 68 fra Vågland Båtbyggeri i Halsa.Bygd som fiskebåt på ca. 60 fot med kutterhekk.

Under den andre verdenskrig var det vanskelig med materialtilgang av mange slag. Blant annet var det ikke mulig å skaffe motor til båten ved levering. Den ble liggende fortøyd i hjemmehavn på Kornstad en tid uten motor. Råjern til støping skulle i det vesentlig gå til krigsproduksjon, men eierne fikk samlet inn gammelt støpejern, og over tid var det tilstrekkelig for å støpe deler for en ny motor. Det ble da byttehandel mot en 70 hk. Finnøy glødehodemotor. 

"Rangøy" tjente sine eiere i fiske i alle år fram til i slutten av 1980 åra da den ble solgt. Kjøpere den gangen var en interessegruppe i Fredrikstad. De hadde planer om å bygge om "Rangøy" til seilskute. Etter mange år og 30.000 – 40.000 dugnadstimer, og store kostnader, framsto "Rangøy" som Skonnerten "Valentine".

skonnert-valentine
Skonnert "Valentine", I god seilvind – i frisk bris. Fotograf ukjent.

Den framstår som en av Norges flotteste Skonnerter – og er en slank dame. Den har et skrog som gir serdeles gode seileregenskaper – har oppnådd fart på 11 knop. 

Den er i dag sertifisert for totalt 50 personer. Skonnertriggen har to mastre, den høyeste er 24 mtr., 11 seil med totalt 460 kvm seilflate. Den har det mest moderne utstyr både teknisk og sikkerhetsmessig, og en meget høy standard og passasjerkomfort. I dag er Skonnerten solgt til Haugesund, og har Haugesund som hjemmehavn.

Vestlandet har fått ennå en solid tilvekst til sin veteranflåte.

Gratulerer !

Bildetekster.



Våre bøker