gotheburg-2Gøtheborg under seil. Fotograf ukjent.Fjernt fra nordmørske farvann skjedde det et utrolig forlis for 270 år siden da Fullriggeren ”Gøtheborg” gikk ned i innløpet til Gøteborg. En interessant historie om originalen og gjenskapingen av fartøyet.

  • ”Gøtheborg” ble bygget i 1738 på verftet Terra Nova i Stockholm.
  • Lengde: 40,55 meter
  • Bredde: 10,30 meter
  • Last: 833 tonn
  • Fullrigger med tre master.
  • Besetning på den siste seilasen var trolig 141 mann. Siste reis: Gøteborg – Shetland – Skottland – Spania (landligge i en måned) - Java - Kanton i Kina - retur.
  • Avreise 14.mars 1743, forlis 12. september 1745
  • Last fra Gøteborg: Jern, tre, hamp, og tjære.
  • Last fra Kina: Tuttanego ( et sølvliknende metall), porselen, perlemor, pepper, gallingal (krydder), rotting, te, silke.
  • Eier: Svenska Ostindiska Companiet.
  • Den siste turen: Skipets tredje og den 11. svenske ekspidisjonen til Kina, ble gjort sammen med søsterskipet ”Riddarhuset”, med samme eier. 
  • Stormasten er satt sammen av 40 furutrær, i et finurlig system som gjør det sterkt. Det finnes ikke en spiker i masten, og ikke lim. Den holdes sammen av sterke jernbånd.
  • Skipet er kravellbygget , dvs. plankene legges kant i kant på spantene i to lag.
  • Se på denne - nettadresse: www.soic.se

Skibbrudd

Den 12. september 1745 var det nydelig vær i Gøteborg. Fullriggeren ”Gøtheborg”seilte i frisk bris, mannskapet hadde lenge sett det kjente og kjære Vinga fyr i innseilingen til byen. Stemningen om bord var strålende  - endelig hjemme etter nesten to års blodslit til sjøs ! Familiene ventet, skuta var stappfull av kostbare varer fra Kina: te, porselen, perlemor og krydder. Losen Casper Mathesson entret leideren og ble ønsket varmt velkommen. 

Plutselig skjedde det ubegripelige: med et voldsomt brak gikk skipet på grunn på Hunnebådan, det mest kjente undervannskjæret i innseilingen til Gøteborg. Forskipet ble stående på skjæret, akterskipet sank til 10 meters dyp, og gjennom en stor flenge langs bunnen fosset vannet inn. En mast knakk og falt ned. Alle mann måtte forlate skuta. Etter to års farefull seilas, sjørøvere, epidemier, ville stormer, mange dødsfall, slåsskamper og elendighet, går hun på grunn noen hundre meter fra hjemmehavnen – en solfylt dag med rolig sjø. 

Fortsatt er havariet et mysterium. Det har vært spekulert i om hun ble satt på grunn med vilje. ”Gøtheborg” var forsikret, og sammen med forsikringsutbetalingen og den delen av lasten som ble reddet, fikk eierne, Svenska Ostindiska Companiet, et overskudd på 14,5 prosent på turen. Besetningen forsøke å redde sin private andel av lasten. PÅ midten av 1800 tallet ble en del av trevirke reddet og omgjort til eksklusive møbler. 
I 1907 var det en ny bergningsaksjon, og mer av lasten ble berget.
I 1984 ble vraket gjenoppdaget for alvor. Dykkere fant mye kinesiske varer. 

Det ble tilslutt besluttet å bygge skipet på nytt, og legge ut på den lange reisen til Kina.

Den 6. juni i 2003 ble en ny ”Gøtheborg” sjøsatt.  Denne gang fra det gamle Eriksberg – verftet i Gøteborg, fra bedding nummer seks. 

Kilde: Stavanger Aftenblad.

Jeg kommer tilbake med en fortelling om byggingen av den nye ”Gøtheborg” som i 2005 la ut på en ny ekspidisjon til Kina. Den har også vært på besøk i Norge.

gotheborg-havnGøtheborg i havn: Fotograf ukjent.

Våre bøker