nordstjernen

Det siste spesialbygde dampskip i hurtigruten med Fredrikstad dampmotor. Et skip i hurtigruten som passerte Nordmørskysten i 17 år fra 1937 - med anløp av Kristiansund på sørtur og nordtur.

Fartøyet ble bygget ved Fredrikstad Mek. Verksted for Det Bergenske Dampskibsselskap, og levert i juni 1937. Designet hadde et tydelig framtidsrettet preg over seg. Lignet svært så mye på hurtigrutene som ble bygget på 50 tallet, bl.a. italienere. Dampmaskinen var en nyskapning, som var konstruert av FMV i 1930, og kalt Fredrikstad dampmotor. Det var en dobbel compound maskin med kjelene plassert i høyde med hoveddekket.(Begrepet – kjelene på dekk) Gjennom å løfte kjelene fikk skipet en roligere bevegelse under slingring.

Dampmotoren var langt mer økonomisk i drift enn den konvensjonelle trippelmaskinen. Årsaken lå i den direkte utnyttelse av dampen, uten noe mellomkammer. Dampstyringen ble forenklet med bare to rundsleider. Opprinnelsen til navnet dampmotor har to forklaringer – Den "motorlignende lyden som oppstår når eksosdampen ble "sugd" inn i kondensatoren, og den "totaktsmotorlignende" lavtrykksylinderen med porter, og det lange stemplet. 

Dette prektige skipet fikk en tragisk skjebne. I 1954 gikk "Nordstjernen" på grunn i Raftsundet og sank i løpet av noen minutter, med tap av menneskeliv.

Bilde: "Nordstjernen" – flaggsmykket under overlevering i 1937. Fotograf: ukjent.

Våre bøker