Motorfabrikkenes Landsforening ble etablert i 1950 og hadde som mål å fremme norsk motorproduksjon. Som et resultat av dette ble NORMO – gruppen etablert i 1958. For å bedre konkurransekraften og for å fronte utenlandsk påtrykk samlet de krefter, erfaring og kunnskap i konstruksjon og produksjon av en god og konkurransedyktig norsk semidiesel.
I tillegg til samlet konstruksjon og produksjon ble det lagt opp til et felles service – system med autoriserte serviceverksteder og reservedelslagre langs hele kysten.
Motorfabrikkene som gikk inn i samarbeidet var følgende:
- AS Bergens Mekaniske Verksteder, Bergen
- Brødrene Brunvoll Motorfabrikk, Molde
- De Forenede Motorfabrikker (Union), Bergen
- Hjelset Motorfabrikk, Ålesund
- AS Volda Mekaniske Verksted, Volda
For å øke effektiviteten og senke kostnadene spesialiserte hver av de fem motorfabrikkene seg på serieframstilling av motordeler, for levering til felles motorfabrikk.
NORMO – motorene var saktegående 2, 3 eller 4 sylindrede motorer med et ytelsesområde mellom 80 og 300 HK. De var konstruert spesielt for fiske-, fangst- og kystfartøy, og motorene var utstyrt med hydraulisk system for hurtigvirkende kobling og reversering.
NORMO – gruppen leverte to typer motorer: T – modellen mellom 80 og 120 HK, samt Z – modellen mellom 140 og 280 HK.
På begynnelsen av 1960 tallet ble NORMO – diesel lansert. Blant annet Type LSMC. En 4 – takts, 6 – syl. dieselmotor med ytelse 780 HK ved 750 o/min. NORMO var da kommet på markedet med en mellomhastighetsmotor.
NORMO – avtalen som lå til grunn for NORMO – motorene varte fram til 30. april 1980. NORMO – epoken som hadde bidratt til at norsk motorproduksjon kunne hevde seg i konkurransen, var gått over i historien.
Det er verd å merke seg av de fem bedrifter i NORMO – samarbeidet var det tre fra Møre og Romsdal. Det sier også der litt om det maritimt / tekniske utviklingspotensialet i vårt fylke.