statsraad-riddervoldD/S Statsraad Riddervold. Fotograf – ukjent.

I 1877 åpnet Christiansund Dampskibsselskab rute på Trondheim med D/S"Statsraad Riddervold". Båten var bygget av Bergens Mek. Verksted samme år. Den var på 210 brt. Og hoveddimensjoner 130,4 x 18,1 x 9 fot. Hun hadde opprinnelig en tosylindret compoundmaskin på 50 hk.

Skipet ble ombygget ved Trondheims Mek. Verksted i 1893 og fikk en tresylindret trippelmaskin fra Moss Verft i 1914. "Statsraad Riddervold" var god for 12 knop. 

I 1877 var også jernbanen kommet til Trondheim. Kristiansund satset på en rask båt i ruta for at post og passasjerer kunne komme hurtig til Trondheim og videre til hovedstaden. Skipet korresponderte dessuten med nattoget fra Oslo og sørget for å bringe post videre til Kristiansund. Skipet hadde postekspeditører om bord som sorterte post til de enkelte stoppesteder på ruten.

"Statsraad Riddervold" ble lokalbåten som brakte folket ut. Mange utvandrere husket henne med vemod som første skritt på Veien ut i verden, og det hjemlige innslaget som brakte dem det siste stykket på veien hjem. Hun hadde alltid med et pust fra den store verden når hun kom til Kristiansund. Folk møtte mannsterke opp på kaia. Hva hadde hun med i dag, mon tro ?

De som sto bak båten, var Christiansund Dampskibsselskab, og senere Nordmøre Dampskibsselskab. Etter 1920 var den i eie av Møre og Romsdals Fylkesbåtar. "Statsraad Riddervold" ble solgt i 1949 – 72 år gammel, og ble hugget i 1950. 

En kortversjon om Statsraadens historie.

trondheimsruta-ruteRoute for Dampskibet Statsraad Riddervold - 1878

 

Våre bøker