simbad-lars-botten”Simbad” ex ”Flyndre” i Lars K. Botten`s eie fra 1965.

Junohus - fartøybygging under 2. Verdenskrig.

Trehusfabrikken Junohus beliggende i Uddevalla ble innviet med pomp og prakt den 31. august 1939. Den skulle levere prefabrikerte ferdighus for eksport, spesielt til England.

Vi vet hva som hendte dagen etter innvielsen. Den andre verdenskrigen brøt ut og grunnlaget for ferdighusfabrikken ble totalt endret. Imidlertid var et skip med ferdighus på tur til England. Den kom aldri fram til England, og etter en tid kom en telefon til Junohus fra Berlin. 
"Vi har et skip her med 50 monteringsferdig hus , men vi mangler tegninger".

Fartøyet var altså kapret av tyskerne og ført til Bremerhafen. Ledelsen i Junohus forklarte at tegningene var i England. Det merkelige inntraff at midt under krigen fikk tyskerne kjøpe tegningene fra England. Det mest utrolige kan skje.

Trehusfabrikken Junohus omstilte produksjonen for det svenske forsvarets regning. Man bygde forlegningsbrakker, flyhangarer og militærgarasjer. Så inntraff en nokså merkeligere sak. Junohus bygde fem "fiskefartøy" for tysk regning for bruk i Norge. Disse fem fartøyene ble bygget i det "Lange bygget", altså Junohus sin opprinnelige ferdighusfabrik. Hele saken var omspunnet med mye rykter. Alt var forståelig nok superhemmelig i Sverige.

Likevel besørget den svenske stat nødvendig mudring i sjøen for å kunne sjøsette disse fartøyene. Men ingen har funnet noen form for dokumentasjon på dette.

Ferdighusfabrikken-junohus-Laanga-ladenFerdighusfabrikken JUNOHUS – Kalt ”Långa laden”. De fem omtalte fartøyene ble her bygget på linje.

Den tyske okupasjonsmakten tok over to norske fiskefabrikker, Frostfilet AS i Bodø og Frostfilet AS i Trondheim. Frostfilet's oppgave var å forsyne de tyske soldatene med 25 millioner fiskemiddager hver måned og til det trengte de fiskefartøyer. Ved levering oppsto det protester mot at det ble levert fartøyer til den tyske marinen.

Fartøyene var ikke noe annet en minesveipere. Saken kom opp i det engelske underhuset der man truet med å bombe svenske verft som leverte fartøy til Tyskland. Saken roet seg ned – fartøyene ble ført til Norge, utrustet med dekkskanoner for å kunne beskytte seg selv. De ble brukt som transportfartøy fra fiskefeltene utenfor norskekysten og inn til fabrikken i Trondheim.

fartoy-junohus-tegningTegning av fartøyene

Det viste seg også at Junohus bygde Kullprammer i tre på ca. 1000 tdw. for tysk regning, under krigen. 
Alle de fem fartøyene for Norge hadde alle norske fiskenavn, nemlig:

"Sei , "Lange , Flyndre", "Hyse", "Kveite"

Argumentet for at de ikke kunne brukes som minesveipere var at de hadde for små motorer – selv om skrogene var bygget i tre.

Hva har nå dette med Nordmøre å gjøre da?

Etter krigen hadde flere av fartøyene eiere i midtnorge. "Flyndre" – omdøpt til "Simbad" ble fra 1965 eiet av Lars K. Botten, Valsøyfjord, til den forliste 3.desember i 1969 ved Ørlandet i Trondheimsfjorden, på en reise fra Rausand til Bjugn.

"Simbad" ex "Flyndre" sin livshistorie:

  • Bygget – 1943
  • Alle fem fartøyene var i stor grad bygget med laminerte trekonstruksjoner. Fabrikken var svært tidlig ute med å bruke laminerte konstruksjoner.
  • Kjenningssignal – LKXK, 190 brt. 91 nrt. 250 dwt.
  • Dimensjon: 32,10 m x 7,19 m x 3,17 m.
  • Hovedmotor: Skandia semidiesel 180 hk. 2 – syl. 2 takt. 380 x 400 m.m.
  • Klasse: NV + A1 – K med fribord experimental.
  • Levert til Frostfilet AS, Trondheim – 10. Mars 1943. Avgang 10. mars kl.16.15 til Fredrikstad. Ansvarlig om bord var I Neverdahl.
  • 1945, mai: Frostfilet AS (under administrasjon), Trondheim.
  • 1947, mai: Frostfilet Norsk AS, Trondheim.
  • 1948, mars: Solgt til Ingart Neverdahl, Bessaker – Trondheim.
  • 1948, november: Omdøpt til "Simbad"
  • 1952: Jacob Bjørshol, Staurset – Trondheim.
  • 1955: Rolf Bjørshol. Staurset – Trondheim.
  • 1964,4.1: Grunnstøting nær Hanøy – Flatanger.
  • 1964: Rolf Bjørshol, Kyrkseterøra – Trondheim.
  • 1965: Lars K. Botten, Valsøybotten – Kristiansund.
  • 1967: Innsatt Grenaa Dieselmotor 330 hk. 3 syl. – Tilvirket i 1959.
  • 1967, 3.des.: Forliste etter kollisjon med lekter, ved Ørlandet i Trondheimsfjorden, på reise fra Rausand til Bjugn med stein.

Lars K. Botten begynte med fraktefart på Nordmørsfjordene i det små. Den første båten han hadde var "Halvard", en liten klinkbygget "torskegarnsbåt". Mye av oppdragene var til og fra tønnefabrikkene i Valsøyfjord. Etter krigen fortsatte Junohus å produsere ferdighus, slik som opprinnelig.

Blant annet ble det levert et stort antall til Bornholm, og til det krigsskadede England var det store leveranser. 

Svenskehusene i Kristiansund – er det noen der ute som kan bekrefte/dokumentere om Junohus var leverandør ? (bruk kommentarfeltet)

Flere bilder:

sjosetting-junohus-skipSjøsetting.

kart-laanga-ladenKartskisse som viser ”Långa laden” nederst. Ut i havnen ser en den kanal som ble gravd for utsetting av de 5 fartøyene.

Kilde: Udevallabloggen / Gunnar Klasson.

Våre bøker