brimFotograf: Ukjent. ”Brim” her utrustet for nøytralitetsvakt i nord. Se detaljer som - forsterket antennerigg for radiostasjon og 76 m.m. Bofors kanon montert på bakken. Var bygget som ”Rubislaw” ved Hall, Russel&Co Ltd, Aberdeen i 1903, som bnr.377 ved verftet. Mål: 115 fot x 21,8 fot x 11,9 fot. 192,06 brt og 74,65 nrt. Dampmaskin – trippel på 280 ind.hk. fart 11 knop.

Fra ”Rubislaw” og ”Hødd” til ”Brim”……… fra Aberdeen og Ulstein til Kristiansund.

Den første stortråleren som kom til Ulstein , fikk navnet ”Hødd”. Det var før fotballklubben med samme navn vart etablert. Båtnavnet er en skriveform for Hod, det gamle navnet på Hareidlandet. Det var hans A. Wigg fra Ulstein, Johan Ulstein fra Ulstein og Erik Svendsen fra Herøy som sammen kjøpte ”Rubislaw” fra William Forbes, Aberdeen. De betalte 3140 engelske pund i september 1912.

Før dette hadde Rubislaw Steam Fishing Co Ltd eid av ”Rubislaw” som hadde fiskerimerke A -907.

I november 1912 registrerte Wigg, Ulstein og Svendsen et aksjeselskap, AS Damptrawler Hødd Ulsteinvik. De tok over båten. ”Hødd” vart brukt til sildefiske på Island og i Norge. Båten skifta mellom tråling og linefiske etter torsk på Island. Den var i stor grad bemanna med Islendinger, opp til 11 i tallet. Det Islandske mannskapet kunne fortelle at ”Hødd” var en ypperlig båt.  

I 1916 ble ”Hødd” solgt til Kristiansund der Ansnes & Sønner ble 2 / 3 eier og Skipper Anton Johannesen 1 / 3. I Kristiansund fikk båten navnet ”Brim”. I 1918 ble ”Brim” leid ut til nøytralitetsvakt. Båten ble bygd om ved Trondhjems mek. Verksted. Den fikk der montert en 76 mm. Bofors kanon og en 37 m.m. Armstrong kanon. Det kan også nevnes at ”Brim” fikk montert radiosender om bord i forbindelse med dette oppdraget.  Av episoder under dette oppdraget kan nevnes at ”Brim” i oktober 1918 viste bort fire engelske kanonbåter som kom til Tromsø for å bunkre kull. Det var brudd med norske regler at mer en tre utenlandske krigsskip var i samme havn til samme tid. ”Brim” fulgte båtene ut til territorialgrensen. Den britiske regjering beklaget senere at de brøt reglene. 

I mai 1920 ble ”Brim” slettet i norsk skipsregister. Båten ble solgt til ny eier i Skottland og fikk navnet ”Arora”.  I mars 1930 var ”Arora” involvert i å berge mannskapet på tråleren ”Ben Dorian” av Aberdeen. ”Arora” med fiskerimerke A – 320, forsvant under fiske uten å ha gitt livstegn. Senere ble det funnet en småbåt tilhørende ”Arora” – på vestsiden av Orknøyene.

Kilde: Sunnmørsposten – 2004.

Våre bøker