silde-snurpere

En utrolig epoke både på land og sjø.

De store snurpefartøyene ble bygget – trefartøy på 100 fot som den gangen var ansett som svære greier. Fartøyene kunne fylles opp med 2500 hl storsild.

Det ble landet millioner av hektoliter – det røk fra fabrikkpipene, det produsertes olje og mel – det skaptes verdier – "det lukta pæng"

Bilde viser en av de store snurperne på Nordmøre som ligger i storsildkast. Det er "Drottland" – Nils Blaksted & Sønner, Vestsmøla. Skipper og bas var brødrene Nils jr. og Lorentz. Bygget ved Vågland Båtbyggeri som bnr.45 – levert i 1953 – 95 fot, en av flere i denne størrelse fra det verftet.

Det er behov for hjelper, og "Viktoria" også fra Vestsmøla er kommet til. Den har snart lastet seg full, men ligger fortsatt å håver. "Drotland" har bare så vidt begynt håving.

Som en ser har "Drotland" fått montert kraftblokk – sannsynlig rundt 1964, men sildepumpe er fortsatt ikke tatt i bruk, hver en sild ble håvet om bord. 

Kraftblokka revolusjonerte snurpefiske. Det var opprinnelig en Amerikansk patent – Marco – men norske produsenter fant snart fram til alternative systemer for å omgå patentet, og noen ble etter hvert ledende på verdensmarkedet. Malorullen var et av de nordmørske produkter. Kraftblokka gjorde at mannskapet kunne reduseres til det halve. Det første norske snurpefartøyet som fikk montert kraftblokk var "Ola Ryggefjord" av Havøysund, allerede i 1957. Reder var Trygve Olsen - en foregangsmann innen snurpefiske.

Den kraftblokka står i dag utstilt utenfor Måsøy Museum i Havøysund, som et monument.

Våre bøker