morejarl
Fotograf: Ukjent.

  • ex. "Industry" – ex. "Tan & Tyne"
  • Bygget i 1909 ved Dundee Shipbuilding Company, Dundee, Skottland.
  • Kjenningsbokstaver: LFJV / LEMK.
  • Seilte under britisk flagg 1909 – 1925.
  • Tonnasje: 743 brt.
  • Mål: 180,1 x 26,2 x 19,9 fot.
  • Fart: 11 knop.
  • Passasjerer: 219 i 1. og 2. plass.
  • Lastekapasitet: 4000 sekker. (I den tiden var lasten en stor del sekkelast)

MFR (Møre Fylkes Ruteselskap) kjøpte skipet i 1925 for ruten Bergen – Trondheim (Gods og passasjerer). Den gang var dette rederiets største skip.

Før skipet ble satt i rute ble det sendt til ombygging / tilpassing ved Storvik Mek. Verksted, som i det vesentlige omfattet nytt mellomdekk for transport av levende dyr, ellers vanlig oppussing og vedlikehold.

Før skipet ble satt i rute i 1926 ble i desember 1925 det gjennomført omfattende prøver av maskineri og kjelanlegg. Det ble kjørt prøver med Kings Bay kull og D.C.B. kull (engelsk).

Konklusjonen ble at engelsk kull produserte betydelig mer damp pr. kg. kull. Prøvene ble gjennomfør av rederiets tekniske inspektør Eldrup, en inspektør som nøt stor respekt i flåten. (For øvrig har jeg hatt den glede å komme i kontakt med han – som ung mann – tidlig på 50 tallet om bord i M/S"Aure")

Kostnadene med kjøp og oppgradering var om lag kr.480.000 

Under angrepet på Norge den 9.april 1940 lå "Mørejarl" og lastet for nordgående i Bergen. Byen ble okkupert om morgenen, og skipet ble rekvirert av tyske myndigheter. 
"Mørejarl" ble tilbakelevert til rederiet senere på året 1940.

D/S"Mørejarl" seilte i rederiet til 1951, og ble da solgt og hugget.

-----------------------------------

Det er en mann i moderne tid som har fått betegnelsen Mørejarl, nemlig den siste amtmann og den første fylkesmann i vårt fylke, Oddmund Vik. Han var bl.a. den store pådriveren for etablering av fylkesrederiet, etablert i 1920.Han vil jeg gjerne komme tilbake til senere – nå når skipet "Mørejarl" er omtalt.

Våre bøker