ms-aure-bilde

M/S"Aure" – Kystruteskipet / Ekspressruten mellom Kristiansund og Trondheim i tiden 1950 – 1962.

  • M/S"Aure" – bnr.9 ved Stord Verft. Levert til: Møre og Romsdal Fylkesbåtar i 1950.
  • Bygget for ekspressruten Kristiansund og Trondheim, med 20 anløp på strekningen.
  • Klassifisert i Dnv.
  • Sertifikat for 300 passasjerer, stykkgods og levende dyr.
  • Tonnasje: 523,63 brt.
  • Lengde: 49,12 m
  • Bredde: 7,65 m
  • Dypgang: 3,35 m
  • Hovedmotor: 900 hk. Totakts, 6 – syl. Dieselmotor – fabr. Crossley / omkastbar.
  • Fart: 14 knop.

Undervannsskroget var konstruert av siv.ing Leif Myrholt, og hadde en særledes gunstig form. Programmet han utviklet ble patentert. Leif Myrholt har sitt opphav fra gården Myrholten i nåværende Surnadal kommune. (L. Myrholt var hovedlærer i skipsbygging ved Bergen Tekniske Skole da undertegnede gikk ut der i 1960)

M/S"Aure" var en særdeles populær båt blant sine passasjerer og mannskap. Undertegnede kjenner godt til det – han kom selv om bord som mannskap som 16 åring og var der om lag to år.

Etter 12 år ble konkuransen fra andre typer transportmidler for stor, og "Aure" ble lagt i opplag.  Den hadde senere skiftende eierskap:

  • Som M/S"Trøndelag" – Skole /navigasjonsopplæringsskip. Sør – Trøndelag fylke / Staten fra 1962
  • Som M/S"Vikingfjord" – Rederiet Simon Møgster, Stavanger. fra 1989
  • Som M/S" Galtesund" – Rederiet Mørland og Karlsen, Arendal fra 1996
  • Som M/S"Mathilda" og senere M/S"Mercator" eiere i Finland fra 2004

--------------------------------------------

Styrmann Herlof Kristiansen fra Nordlandet satte ord på tanker og følelser som passasjerer og mannskap hadde for denne ruten og dette helt spesielle og intime skipet. Sakset fra Tides Krav.

m-s-aure

Våre bøker