traal

Fiskerimerke M-181-K. L.o.a. 137,7 fot. Bredde 23,9 fot. Tonnasje 296 brt. Byggeverksted: Akers Mek.Verksted A/S. Levert som hvalbåten "Ørnen" til Thor Dahl, Sandefjord. Bolsønes Verft, Molde bygde den om til sidetråler og fornyet den totalt for I/S Tromstrål, Tromsø i 1953. Mannskapsbekvemmelighetene ble svært gode og båten fikk utstyr som langt overgikk det de andre norske trålerne hadde. Hovedmotor ble en Deutz Diesel, 660 hk. Forhåpningene om 1ønnsom drift ble ikke innfridd, vesentlig grunnet endret drift ved mottaksanlegget pa Skjelnan, og i 1954 ble "Tromstrål 1" lagt ut for salg. Den hadde imidlertid et bra år i 1955.

I 1955 kjøpte kristiansundsfirmaet Ulrik Olsen A/S tråleren "Tromstrål 1" og den litt mindre "Tromstrål 2". Utbygningsfondet for Nord-Norge hadde vært sentralt i finansieringen av de to og det var noe misnøye med at fondets formann nå kjøpte dem. Kristiansund mottok naturlig nok meldingen med glede. "Tromstrål 1" vekslet mellom trål og snurpenot og som for de andre var fangstresultatene opp-og-ned. Båten ble utsatt for uværsskader og innblandet i tvister med andre fiskebåter. 11967 fikk den ny hovedmotor, Mak - 6MU, 850 hk. Sigv. Halaas er oppført som eier i 1979.11980 ble tråleren slettet i registeret. Våren 1981 kom den til A/S Storvik Mek. Verksted som "Sjøhelt" for a klargjøres til ny drift. Båtens tilstand gjorde det imidlertid klart at dette ikke ville bli økonomisk forsvarlig og den ble solgt til Kristiansund Mek. Verksted A/S som skrap. Etter at diverse utstyr var demontert og solgt ble tidligere "Tromstrål 1" senket i Halsafjorden. Hovedmotoren gikk til Kristiansund Yrkesskole.

Artikkelen er et utdrag fra boka "fra første til siste hal"

Våre bøker